مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی

۶ بازديد ۰ نظر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلیدانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی مبانینظریوپیشینهتحقیقدرموردرضایتشغلیمبانینظریپیشینهتحقیقموردرضایتشغلی

-------

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 45
حجم فایل: 0
قیمت: 42840 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 45 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏به نام خدا
‏مبانی نظری و پیشینه تحقیق ‏در‏ ‏مورد‏ ‏رضایت‏ ‏شغلی
‏رضایت شغلی‏
‏سیر تاریخی رضایت شغلی
‏از ‏دهة ‏1920 ‏تاکنون، ‏رضایت ‏شغلی ‏به ‏گونة ‏وسیعی ‏مورد ‏بررسی ‏قرار ‏گرفته ‏و ‏نظریه ‏های ‏متعددی ‏دربارة ‏آن ‏ارائه ‏شده ‏است. ‏تنوع ‏رویکردها ‏و ‏نظریه ‏های ‏مربوط ‏به ‏رضایت ‏شغلی ‏را ‏می توان ‏ناشی ‏از ‏سه ‏دیدگاه ‏یا ‏حرکت اساسی ‏دانست ‏که ‏در ‏دهه ‏های ‏1920 ‏و ‏1930 ‏شکل ‏گرفت ‏و ‏بیش ‏از ‏هر ‏چیز ‏مفهوم ‏رضایت ‏شغلی ‏را ‏تحت ‏تأثیر قرار ‏داد:
‏1. نهضت ‏روابط ‏انسانی: نظریه ‏پردازان ‏دیدگاه ‏روابط ‏انسانی ‏در ‏مطرح ‏کردن ‏رضایت ‏شغلی ‏نقش ‏بسزایی داشته ‏اند. ‏این ‏نهضت ‏در ‏دهة ‏1930 ‏پای ‏گرفت ‏که ‏به ‏رویداد ‏بزرگی ‏برمی ‏گردد ‏که ‏در ‏مطالعات هاثورن1. Hawthorne .‏
‏ معروف ‏است . ‏این ‏رویداد ‏عبارت ‏بود ‏از ‏مجموعه ‏آزمایش ‏هایی ‏که ‏در ‏کارخانة ‏هاثورن ‏وابسته ‏به ‏شرکت اثر ‏این ‏بررسی ‏تا ‏حدی ‏بود ‏که ‏آن ‏را ‏نقطة ‏عطف ‏حرکت ‏روابط ‏انسانی ‏الکتریکی ‏غربی ‏در ‏شیکاگو ‏انجام ‏گرفت در ‏مدیریت ‏می ‏دانند. ‏نظریه ‏پردازان ‏این ‏مکتب ‏با ‏پژوهش ‏های ‏خود ‏نشان ‏دادند ‏که ‏کارگر ‏خوشحال، ‏کارگری سودآور ‏است ‏و ‏رضایت ‏شغلی ‏بیش ‏از ‏هر ‏چیز ‏تحت ‏تأثیر ‏نقش ‏گروه ‏های ‏کاری ‏و ‏سرپرستان ‏است.
‏2. اتحادیه های ‏کارگری:‏ تعارض ‏ها ‏و ‏درگیری های ‏فراگیر ‏بین ‏مدیران ‏کارخانه ها ‏و ‏مراکز ‏تولیدی ‏و ‏صنعتی ‏با کارگران ‏و ‏سرانجام ‏رشد ‏اتحادیه ‏گرایی، ‏تأثیر ‏زیادی ‏در ‏بررسی ‏مقولة ‏رضایت ‏شغلی ‏داشت. ‏در ‏سال ‏1932نخستین ‏پژوهش ‏مربوط ‏به ‏رضایت ‏شغلی ‏منتشر ‏شد. ‏علاوه ‏برآن، ‏مدیران ‏نیز ‏به ‏عنوان ‏بخشی ‏از ‏برنامه ‏های ‏بلندمدت خود، ‏شروع ‏به ‏استخدام ‏روانشناسان ‏کردند ‏تا ‏با ‏زمینه یابی ‏و ‏افزایش ‏رضایت ‏شغلی، ‏از ‏ایجاد ‏اتحادیه ‏ها ‏جلوگیری کنند. ‏در ‏اواخر ‏دهة ‏1930 ‏، ‏این ‏روند ‏سبب ‏شد ‏که ‏جامعة ‏مطالعات ‏روانشناختی ‏مسائل ‏اجتماعی ‏در ‏آمریکا، ‏کتابی در ‏زمینة ‏اندیشه ‏های ‏روانشناختی ‏مسائل ‏کارگری ‏منتشر ‏کند.
‏3. دیدگاه ‏رشد ‏یا ‏ماهیت ‏کار:‏ بسیاری ‏از ‏صاحب ‏نظران ‏رشته ‏های ‏مدیریت ‏و ‏روانشناسی، ‏بر ‏پایة ‏پژوهش ‏های متعدد ‏دریافتند ‏که ‏فهم ‏رفتار ‏در ‏محیط ‏کار، ‏مستلزم ‏چیزی ‏بیش ‏از ‏مطالعة ‏خصوصیات ‏افراد ‏و ‏سپس ‏متناسب ساختن ‏آن ‏با ‏یک ‏سازمان ‏است. ‏ازاین ‏رو ‏سازمان ‏ها، ‏باید ‏راه ‏تحول ‏و ‏دگرگونی ‏را
‏در ‏پیش ‏گیرند ‏و ‏عقاید ‏تاز ‏های نسبت ‏به ‏مفاهیم ‏موقعیت ‏کار، ‏رضایت ‏شغلی ‏و ‏مانند ‏آن ‏پدید ‏آید. ‏نیاز ‏به ‏این ‏تحول، ‏هم ‏در ‏زمینه ‏های ‏فردی ‏و ‏هم در ‏زمینه ‏های ‏سازمانی ‏احساس ‏می ‏شد ‏که ‏سرانجام ‏سبب ‏شد ‏دیدگاه ‏های ‏روشنفکرانة ‏ناشی ‏از ‏مدیریت، ‏روانشناسی اجتماعی ‏و ‏جامعه شناسی، ‏بر ‏مفاهیم ‏سنتی ‏گذشته ‏غلبه ‏کند. ‏ازاین ‏رو ‏اهمیت ‏نظامهای ‏مدیریتی، ‏تأثیر ‏رفتاری ‏و نگرشی ‏سازمان ‏ها ‏و ‏نیز ‏تکامل ‏آن ‏با ‏فرایندهای ‏اجتماعی ‏و ‏روانی ‏بیش ‏از ‏پیش ‏مشخص ‏شد ‏و ‏این ‏حقیقت ‏پذیرفته شد ‏که ‏سلامت ‏و ‏موفقیت ‏کسانی ‏که ‏به ‏این ‏سازما ‏نها ‏متکی ‏اند، ‏به ‏سلامت ‏و ‏موفقیت ‏آنها ‏وابسته ‏است ‏و ‏موفقیت ‏و رضایت ‏در ‏کار، ‏اغلب ‏برای ‏عزت ‏نفس ‏و ‏سلامت ‏روانی ‏اشخاص ‏ضروری ‏به ‏حساب ‏می ‏آید. ‏بیشتر ‏حرکت ‏های صورت ‏گرفته ‏در ‏این ‏زمینه، ‏مانند ‏نهضت ‏آزادی ‏زنان ‏و ‏خواست ‏مردان ‏برای ‏بررسی ‏مجدد ‏مشاغل ‏و ‏فنی ‏ساختن ‏آنها، ‏شواهدی ‏بر ‏درستی ‏این ‏ادعاست ‏(کورمن2. Korman .‏
‏،ترجمه فارسی، 1384).
‏با ‏بررسی ‏این ‏سه ‏دیدگاه ‏مشخص ‏می شود ‏که ‏دربارة ‏مفهوم ‏رضایت ‏شغلی ‏و ‏عوامل ‏ایجاد ‏آن، ‏اتفاق ‏نظر وجود ‏ندارد ‏و ‏نظریه ‏های ‏گوناگونی ‏در ‏زمینة ‏رضایت ‏شغلی ‏وجود ‏دارد. ‏به ‏اعتقاد ‏رولینسون 1. Rollinson .‏
‏، ‏برادفیلد2. Broadfield .‏
‏و ادواردز3. Edwards .‏
‏، ‏مرور ‏پیشینة ‏مطالعاتی ‏و ‏پژوهشی ‏رضایت ‏شغلی ‏نشان ‏می ‏دهد ‏که ‏بیشتر ‏صاحب ‏نظران ‏و نظریه ‏پردازان، ‏به ‏طورکلی ‏این ‏مفهوم ‏را ‏از ‏دو ‏دیدگاه ‏نگرشی ‏و ‏انگیزشی ‏مورد ‏بررسی ‏قرار ‏داده اند. ‏برای ‏مثال هلریگل4. Herrigel .‏
‏، ‏اسلوکام 5. Slocum .‏
‏و ‏وودمن6. Woodman .‏
‏، ‏رضایت ‏شغلی ‏را ‏بازخورد ‏عمومی ‏فرد ‏نسبت ‏به ‏شغل ‏یا ‏حرفة ‏خویش تعریف ‏می ‏کنند، ‏درحالی ‏که ‏برخی ‏دیگر ‏مانند ‏لوکه7. Locke .‏
‏، ‏رضایت ‏شغلی ‏را، ‏حالت ‏هیجانی ‏لذت ‏بخش ‏یا ‏مثبتی تعریف ‏می ‏کنند ‏که ‏ناشی ‏از ‏ارزیابی ‏شغلی ‏یا ‏تجربه های ‏شغلی ‏فرد ‏است ‏(سپهری، ‏1383).
‏2-4‏-2- تعاریف رضایت شغلی
‏تعریف ‏رضایت ‏شغلی ‏را ‏می توان ‏به ‏تلاش ‏کلاسیک ‏که ‏در ‏سال ‏1935 ‏توسط ‏رابرت هاپاک8. Hoppak .
‏تعریف ‏شد، ‏نسبت ‏داد . ‏وی ‏دربارة ‏پیچیدگی ‏رضایت ‏شغلی ‏هشدار ‏داد ‏و ‏آن ‏را ‏به ‏عنوان ‏ترکیبی از ‏موارد ‏روا

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.